Q2 teknolojili Alfa Romeo 147


İtalyan efsanesi Alfa Romeo, dünyada ilk kez önden çekişli araçlarda Torsen kilitli diferansiyelin kullanıldığı Q2 versiyonlu Alfa Romeo 147 modelini Türkiye pazarına sundu. Bu diferansiyel, önden çekişi tüm güç noktalarına eşit dağıtarak, sürüş zevki ile kontrolünü artırmak suretiyle entegre çekiş sistemlerinin tipik avantajlarını elde etme olanağı veriyor.

Aktif güvenliğin sağlanması, sürüş keyfinin ve kontrolünün artırılması açısından önden çekiş sisteminin güçlü yönlerinin daha da geliştirildiği Q2 sistemi, dört tekerlekten çekişli araçlara özgü birçok avantajdan yararlanılmasını sağlarken, 4X4 sisteminin getirdiği yakıt sarfiyatı ve ağırlık dezavantajları göstermiyor. Q2 ismi, Alfa Romeo'nun dört tekerlekten çekişli araçlarını adlandırmak için kullandığı Q4 terimine atıfta bulunularak kullanıldı.

ALFA 147 Q2, ÇOK FARKLI
Alfa 147 Q2 modelinin dış görünümü saten etkili ön ızgara ve yan aynaların yanı sıra, arka spoiler, krom egzoz borusu, ve spesifik Q2 sembolü ile karakterize edildi. İç kısımlarında ise bu versiyon, sportif bir görüntü çiziyor: Kırmızı dikişli sportif deri koltuklar, beyaz aydınlatma ve kırmızı işaretlerle donatılmış gösterge tablosu, direksiyonunda el freni ve vites kolu körüğünde kırmızı dikişler içeren deri kaplamalar; koyu gri direksiyon simidi kapağı ve orta konsol; spesifik Q2 kapı eşik çıtası; sportif süspansiyon, alüminyum vites topuzu ve pedallar araçta standart olarak bulunuyor. Alfa 147 Q2 modelinin donanımını tamamlayan öğeler; direksiyondaki radyo-teyp kumandaları, cruise control, VDC sistemi ve 6 hava yastığından oluşuyor

Alfa 147 1.9 JTD 16v Q2 versiyonu 29.900 Euro'dan başlayan fiyatla satışa sunuluyor.

ALFA ‘Q2', BÜYÜK AVANTAJ SAĞLIYOR
Q2 sisteminin, ana unsuru olan mekanik Torsen C kilitli diferansiyel, sürüş ve yol koşullarına bağlı olarak torku ön tekerlekler arasında dinamik ve sürekli biçimde dağıtıyor. Çift salıncaklı ön süspansiyonla birleştirilen sistem aracın kontrolünün etkili biçimde yapılmasını sağlıyor. Otomobil üreticilerinin çoğunluğunun tercih ettiği önden çekiş düzeninin tasarımının (ağırlık, genişlik vb.) sağladığı faydaların yanında, zorlu koşullarda kilitli diferansiyel sistemi sayesinde tutunmanın olduğu tekerleğe güç aktarımıyla yol tutuşunu iyileştiriyor ve güvenliği arttırıyor.

Q2 sistemi şu anda sadece Alfa GT ve Alfa 147 modellerinde 1.9 JTDm 150hp motorla birlikte sunuluyor. Bu sistem, Alfa 156 JTD'nin (Common Rail teknolojisinin ilk kullanıldığı araç) piyasaya sürüldüğü 1997 yılından bu yana kompakt otomobillerde bile tekerleklere aktarılan tork miktarında büyük oranda artışın görüldüğü üstün turbo dizel teknolojisinde gelinen son noktayı gösteren önemli bir adım olarak nitelendirilebilir. Alfa Romeo, tüm sürüş koşullarında azami kontrolü ve çekiş gücünü sağlamak için üstün Q2 sistemini geliştirdi.

Aşağıda verilen uygulamalı iki örnek 'Q2' sisteminin sahip olduğu teknik potansiyeli ortaya koyuyor.

1 No'lu durum: Araç viraj alırken

Yol tutuşu zayıfken (ıslak zemin, kar, çamur vb.) ya da sportif sürüş esnasında viraj alındığı zaman genelde iç tekerlekteki yol tutuşu kaybolur. Yanal yükün aktarımı sırasında süspansiyonun üzerindeki ağırlık kalkarken, iç tekerlek üzerindeki tork azalır, klasik diferansiyel (aynı torku her iki tekerlek arasında dağıtır) eşit miktarda torku dış tekerleğe ve tutunmanın azaldığı iç tekerleğe gönderir; ancak bu yeterli yol tutuşu sağlamaz.

Böyle bir durumda aracın donanımına bağlı olarak araç iki farklı türde tepki verebilir. ASR-VDC'siz modellerde beklenen sonuç iç tekerleğin kayması, araç kontrolünün kaybedilmesi (güçlü kayma durumunda) ve virajın dışına doğru savrulmasıdır. Diğer taraftan araçta ASR-VCD donanımı varsa, sürüş destek sistemlerinin müdahalesi motordan aldığı güçle gaz kelebeği ile fren sistemi üzerinde etkili olur. Bu durumda gerekli tekerleklere frenleme yapılarak araç tekrar çigisine oturtulur. Ancak ilk durumda aracın kontrolü kaybedildiğinden, ikinci durumda ise frenleme yapılması sonucunda hız kaybedildiğinden sürüş keyfi ve performansı olumsuz etkilenir.

2 No'lu durum: Kaygan zeminli yüzeylerde

Kaygan zeminli yüzeylerde, tahrik tekerleklerinin farklı yol tutuşlarına sahip olması oldukça normaldir. Örneğin iki tekerlek arasındaki yol tutuşu, karla kaplı ya da ıslak zeminlerde değişebilir.

Bu tür koşullarda aracın çalıştırılması ya da hızının aniden artması sonucunda oluşan sürtünme tekerleklerin kaymasına neden olur, direksiyon simidinde güçlü bir tepkimeye yol açıp aracın kalkışını engellediğinden direksiyon simidi sürekli düzeltilerek aracın rotası korunur.

Araçta Q2 sistemi bulunduğunda

Olumsuz etkiler; torkun kademeli olarak tekerleklere dağıtılması, örneğin aracın yokuşta durmasını kolaylaştıracak şekilde en iyi sürtünme katsayısının elde edilmesi, ve değişen yüzey koşullarında sürüşün daha emniyetli ve rahat olması sağlanarak azaltılabilir.

Araçta Q2 sistemi bulunduğunda

İç tekerlek çekiş gücünü kaybeder, tork kısmen dış tekerleğe aktarılır, tekerleğin kayması azalır, aracın stabilitesi ve viraj hızı artar.

'Q2' şanzımanın artırılan mekanik verimliliği; araç kontrol sistemlerinin müdahalesini geciktirir, araç virajın dışına yöneldiğinde daha iyi yol tutuşu sağlar, sürüş keyfini artırır ve aracı tamamen kontrol altında tutar.